– Jeg er utrolig stolt over mine ansatte

_DSC1899 kopi

Ønsket om å starte for seg selv og bygge opp noe på egen hånd var drivkraften da Cecilie Falck Utas og mannen Ejder valgte å satse på renholdsbransjen i 2005. I dag er A Renhold og Vask AS en veletablert bedrift på Høyda med 14 ansatte som leverer renholdstjenester fra Ski i nord til Sarpsborg i sør.

Navnet til A Renhold har både sin opprinnelse fra Tyrkia og fra en telefonkatalog.

– Mine forlovere i Tyrkia driver et hotell med navn A Hotell. Det er kort og noe man lett husker. Da vi startet opp firmaet vårt var det fortsatt vanlig med telefonkatalog. Og da kommer A først. Derfor endte vi til slutt opp med A Renhold, forteller en smilende Cecilie og tilbyr meg en plass i sofaen som står i inngangspartiet i vaskeriet i Rabekkgata på Høyda. 

Hovedkontoret med den administrative driften ligger på Skarmyra, like ved huset til Cecilie og Ejder. Men at familien skulle ende opp med hus og firma i Moss er egentlig ikke tilfeldig. Cecilie vokste opp i Slalåmbakken og gikk første klasse på Krapfoss Skole før familien flyttet land og strand rundt i Norge. Etter videregående i Kristiansand gikk ferden til utlandet. Først to år som au-pair/ nanny i Monaco før jobben som reiseleder etter hvert tok henne til de Kanariske øyene og videre til Portugal, Madeira og Tyrkia. Der ble hun kjent med Ejder. Han var broren til en dame Cecilie jobbet med i reiseselskapet Ving, og det skulle vise seg å bli de to. Etter hvert fikk de barn og giftet seg da i Tyrkia i 2003. Cecilie pendlet frem og tilbake til Norge. Men da turistnæringen ble hardt rammet av invasjonen i Irak bestemte de seg for å flytte den lille familien hjem til Norge, og Moss. 

– Det var helt naturlig å flytte hit. Jeg har alltid kommet hjem til Moss og familien min var her, selv om jeg ikke bodde her under hele oppveksten, sier Cecilie.

Vil skape en trygg arbeidsplass

Det var Ejder som var initiativtaker. Cecilie kom etter hvert inn i bildet for å hjelpe til med det administrative. Hun forteller at hun var litt skeptisk i starten og måtte gå noen runder med seg selv på om dette var noe de skulle tørre å satse på.

Hun startet med å ta et renholdsoperatørkurs på Teknisk Institutt i Oslo. Derfra har det gått slag i slag. En ansatt har nå blitt til 14 faste ansatte. Staben teller i dag over syv nasjonaliteter, med Ejder som eneste mann i flokken. Han har ansvaret for opplæring og driften mens Cecilie tar hånd om salg og økonomi.

_DSC1908 kopi

Vil skape en trygg arbeidsplass

Det var Ejder som var initiativtaker. Cecilie kom etter hvert inn i bildet for å hjelpe til med det administrative. Hun forteller at hun var litt skeptisk i starten og måtte gå noen runder med seg selv på om dette var noe de skulle tørre å satse på.

Hun startet med å ta et renholdsoperatørkurs på Teknisk Institutt i Oslo. Derfra har det gått slag i slag. En ansatt har nå blitt til 14 faste ansatte. Staben teller i dag over syv nasjonaliteter, med Ejder som eneste mann i flokken. Han har ansvaret for opplæring og driften mens Cecilie tar hånd om salg og økonomi.

– Vi fungerer godt som et team, så lenge vi ikke går for mye oppi hverandre, smiler Cecilie. – Målet vårt har hele tiden vært å skape en god arbeidsplass, særlig for utenlandske arbeidstakere som ikke kan språket så godt og som derfor strever med å finne jobb.  Vårt ønske er at hver ansatt skal ha en forutsigbar inntekt og hverdag. Jeg er utrolig stolt over mine ansatte, for det er ikke til å slå under en stol at det er et tungt yrke med mye belastning.

Hun forteller om en bransje som i lang tid har vært ganske uglesett. Renholdsbransjen har vært kjent for svart arbeid, mange såkalte «cowboyer» og utnytting av arbeidstakere. Men dette har heldigvis forandret seg til det bedre med strenge reguleringer de siste årene.

Viktig med god kommunikasjon

Selv om de ikke har gjort noe særlig markedsføring har de klart å øke både omsetning og antall ansatte jevnt og trutt. Cecilie sier at hemmeligheten ligger i hard jobbing og at de har tatt jobber andre kanskje ikke har vært så interessert i. Hun understreker også viktigheten av å jobbe tett med både renholdere og kunder hele tiden.

– Jeg er opptatt av god kommunikasjon og god oppfølging. For å kunne utføre en 100 prosent god jobb er kommunikasjon essensielt. For både oss og kunden er det viktig at den som skal gjøre jobben vet hva som skal gjøres på hvert enkelt sted. Derfor har vi en lang og grundig og opplæring av alle ansatte.

I perioder kan det være svært hektisk å drive renholdsbyrå. Det er alltid en oppfølgingstelefon å ta, og det kan plinge døgnet rundt. Men hektisk er bra. Det motsatte er ikke å foretrekke. Da pandemien herjet stoppet nesten alt av privat marked opp og bedrifter trengte ikke vask på kontorer som ikke ble brukt. Men samtidig var det andre som ønsket ekstra renhold, noe som reddet A Renhold gjennom en vanskelig periode.

– Vi klarte oss, men måtte jobbe på en helt annen måte. Mye av privatmarkedet ble borte under pandemien. Nå henvender vi oss mest til private næringsliv og bedriftskunder som gir mer stabile og
trygge rammer, forteller Cecilie.

Nå står en av de travleste periodene for døren. Den skarpe vårsola avslører alt fra skitne vindusruter til glemte kroker. 

– Vasketjenester vil det alltid være behov for, man merker fort det når den ikke blir tatt. 

_DSC1882 kopi

FAKTABOKS:

A Renhold tilbyr blant annet:

  • Matteleie og vask av arbeidsklær
  • Vedlikehold av gulv. Som skuring og boning.
  • Flyttevask

A Renhold samarbeider med andre lokale firmaer med tjenester som fasadevask, gartnertjenester og tømming av dødsbo.

Tekst og foto: Ingeborg Øien Thorsland