-Vi skal være gode på service og helt rå på fag
Visste du at Vinmonopolet på Rygge Storsenter er en av 12 spesialbutikker for vin, øl og brennevin? Det innebærer et enormt sortiment av produkter i hyllene og ikke minst, ansatte med høy kompetanse i faget sitt.
Det betyr også slipp av kvalitetsvin seks ganger i året.
Nå nærmer det seg slipp av sommerens musserende viner. Den 15. juni vil det bli mulig å sikre seg eksklusive utgaver av kvalitetsviner og årgangsviner. For mange er dette et av årets høydepunkt. Det tydeligste tegnet på at det nærmer seg slippdato er gjerne køen utenfor senterets inngangsdører. Opptil flere dager i forveien møter folk opp for å sikre seg årets nyheter.
- Det er noen overnattinger hver gang. Mange er gjengangere, men det er ofte nye fjes også, smiler butikksjef Lars Erik Edvardsen.
Han kan fortelle at disse slippene er populære blant lokale folk, så vel som tilreisende fra både Østfold, Oslo- området og enda lenger unna. Det er muligheten til å sikre seg sjeldne og eksklusive viner til en lav pris lav i forhold til internasjonale priser, som er det store trekkplasteret.
- De årlige slippene er kanskje for de som er litt mer interessert i vin, som setter pris på, og anerkjenner kvalitet og utvalg. Vi som jobber her forbereder oss alltid veldig godt og synes det er fantastisk, kjempegøy og stor stas hver gang, smiler Edvardsen, som ikke sparer på superlativer når han får snakke om butikken sin.
Sommeren står for døra og det betyr høysesong for de 15 ansatte på Rygge. Det betyr høysesong med mange hyttefolk og andre ferierende, og sortimentet tilpasses deretter.
- Om sommeren er det rom for gode opplevelser. Folk vil nyte ferietid og ønsker gjerne tips til hvilken vin som passer til sommermaten.
- Dert beste med jobben er den daglige kundekontakten, de flinke kollegene mine og vårt gode varesortiment.
Mat og vin
Den entusiastiske butikksjefen sørger for at de ansatte alltid får smake på vinene før de skal selge dem. På den måten kan de best fortelle om årgang, smak og kvalitet, og ikke minst hva de bør nytes sammen med. Fem til seks ganger i året arrangeres det Smakesmie for alle ansatte. Da er det smak av vin i kombinasjon med sesongrelatert mat.
- Man må nok være mer enn gjennomsnittlig opptatt av vin for å jobbe her. Vi er veldig heldige som har nettopp det; nemlig mange flinke folk som er spesialister på sine områder.
Men det er ikke bare kjennskap til vin som er viktig når det kommer til krav til ansatte. Kundeservice er en annen ting han setter høyt.
- Det skal være en bra opplevelse å handle hos oss. Som eneste salgskanal er det vårt ansvar å sørge for at alle som kommer hit skal få best mulig service, understreker Edvardsen.
Selv har han snart hatt Vinmonopolet som arbeidsplass i et kvart århundre. Han forteller at da fikk sin første jobb på polet var det å få jobb det viktigste. Lidenskapen for vin har han utviklet etter hvert.
Mer alkoholfritt
I løpet av disse årene har han fulgt polet gjennom en rivende utvikling. Ikke bare har drikkevanene til folk forandret seg, men også polets utvalg har endret seg. Den største forskjellen fra da han startet er veksten av alkoholfrie alternativer.
- For 24 år siden hadde vi bare omtrent tre alkoholfrie alternativ. Nå er hylleutvalget stort og variert. I dag har vi til og med alkoholfrie mocktails i sortimentet vårt. Gode er de også, avslutter butikksjefen.