Første bilbutikken i Moss som satser stort på solceller
Brennes Auto AS, en frisk 50 åring:
Brennes Auto feiret nettopp 50 års jubileum. Den stolte familiebedriften er opptatt av å ta vare på miljøet og Miljøfyrtårnsertifiserte seg i 2017. Etter det har de gjennomført flere grønne tiltak. Siste nytt er et tak fylt med solcellepaneler.
Tekst og foto: Inger Marie Spange
– Det har gått over all forventning. I dag har vi produsert 463 kilowatt og brukt 410, så nå har vi produsert mer enn vi har brukt, forteller Daniel Hertzman, daglig leder i Brennes Auto Moss, da jeg møter ham en solvarm maidag.
Investeringen er beregnet å være tilbakebetalt etter rundt 8 år, hvis vi tar de høye strømprisene med i regnestykket. Overskuddet som produseres selges og avregnes mot fremtidige strømkjøp i en kaldere årstid.
– De eneste gangene vi ikke produserer strøm er når det ligger snø på panelene. Men panelene er varme, så snøen smelter, smiler Daniel.
– Vi har også investert i energibrønner, forteller Kjell Ingar Brenne, som eier forhandlerkjeden sammen med sin søster Iren Brenne og Kåre Lunde, som er gjenlevende av de to gründerne.
– I tillegg til å ha montert solceller på taket, har vi boret etter jordvarme både i Moss og i Sarpsborg, slik at vi har vann til vann varmeutveksling. Den bruker vi til å varme opp byggene om vinteren og kjøle ned om sommeren, forklarer han og forteller at den siste av de tre bilbutikkene også snart får installert solceller.
– Vi monterer solceller på butikken i Fredrikstad til høsten. Der har vi ikke energibrønn, men har koblet oss på Fredrikstad fjernvarme. Også det er et ledd i vår miljøsatsing, forklarer Kjell Ingar.
Fra elbil til fossilt drivstoff
Brennes Auto – som selv kun bruker elbil når de er ute på kundebesøk – er kjent som forhandler av den utrolig populære Nissan Leaf.
– Den har solgt utrolig godt helt siden den kom på markedet i 2011. Jeg tror folk forbinder den med et trygt elbilkjøp, og det er det jo, sier Daniel
Mange fryktet batteriproblemer den gang elbilene gjorde sitt inntog på markedet. Men der kan Daniel berolige.
– Etter 12 år er det fremdeles ingen batteriproblemer, meg bekjent. Og det er kommet så mange resirkuleringsordninger for bilbatterier, så klimaregnskapet går helt klart i elbilens favør etter bare noen års bruk, forteller han, men må innrømme at 2023 ser ut til å bli et spesielt år for bilbransjen.
– Fra å ha rekordomsetning i 2022, da ‘alle’ skulle ha ny elbil før avgiftsøkningen, skal nå flest kjøpe brukt og gjerne bensin eller diesel.
Vital 50-åring
Femtiårsfeiringen ble unnagjort i begynnelsen av mai. Eksisterende og nye kunder ble invitert og Brennes Auto AS bød på rabatterte biler, verkstedtjenester og dekk. Bilforhandlerkjeden ble grunnlagt av Kjell Brenne og Kåre Lunde i 1973, i samme år som oljekrisa rammet den vestlige verden. Ikke akkurat en pangstart for bilforretningen som holdt til i et lite lokale i sentrum av Sarpsborg. Men Nissan – som het Datsun på den tiden – med sine bensingarantier på modellen Cherry, ble en bestselger. Gjennom 70-årene vokste bedriften og det gikk ikke lang tid før behovet for større lokaler meldte seg. I 1979 flyttet de inn Klokkergårdveien, som senere ble utvidet. I 2009 åpnet de bilbutikk i Moss og i 2017 overtok de en butikk i Fredrikstad. I dag er det sønnen Kjell Ingar og hans søster Iren som driver forhandlerkjeden videre sammen med Lunde.
– Det er et veldig godt arbeidsmiljø i Brennes Auto, forteller Daniel som gjerne vil ha flere kvinner inn i bilbransjen.
– I 2018 ansatte vi ei jente i kundemottaket på verkstedet. Det var veldig positivt. Det var moro å se forskjellen på sjargongen og arbeidsmiljøet på verkstedet. Så vi vil ha gjerne ha flere jenter i bransjen. Vi er to selgere her nå, men skal egentlig være tre. Min plan er å se om vi kan få ansatt en kvinne. Det tror jeg blir bra, avslutter han.