Telenorbutikken åpnet med et smell

Daniel Skage er butikkleder i Telenorbutikken på Rygge Storsenter
Daniel Skage er butikkleder i Telenorbutikken på Rygge Storsenter

Tekst og foto: Inger Marie Spange

– Dette er ikke bare en butikk, men også et service-senter. Er det noe du lurer på, kom og spør, oppfordrer Daniel Skage, butikkleder i Telenor på Rygge Storsenter.

Det morsomste med denne jobben er egentlig å møte nye mennesker. Selv om mange oppgaver tilsynelatende er like, er situasjon alltid annerledes enn den du har vært borti tidligere. Også elsker jeg jo teknologi. Og ikke minst det å lære hvordan den skal brukes. Vi må lære oss selv for å kunne lære bort til alle uansett alder og kunnskaper, forteller Daniel med en energi og entusiasme som raskt smitter over på de som er rundt ham.

 

Gir alt

Med den entusiasmen er det kanskje ikke så merkelig at han er kåret til årets selger og i tillegg har fått utmerkelsen månedens butikk og månedens selger flere ganger.

– Mitt neste mål er å bli årets butikkleder. Ved å fortsette å gjøre det jeg gjør, som er å gi alt hele veien, tror jeg det skal gå, sier han og vi lurer på hvor all energien hans kommer fra.

– Når jeg finner noe jeg liker å drive med, er det bare å kjøre på, sier han og roser teamet sitt som består av Sandra, en rutinert selger med mange følgere på sosiale medier, og en ekstrahjelp.

– Han er bare 18 år, snakker fem språk og tar studier på dagtid og kveldstid i tillegg til å jobbe her nesten hver eneste dag. Så han er jo den som jobber mest av oss alle.

 

Reddet jula

Teamets vanligste oppgaver består av å hjelpe kunder med tekniske problemer og utfordringer, som å opprette bank-ID.

– Lille julaften kom en kunde, hvor hverken mobiltelefonen, bankkortet eller bank-ID virket. Til og med husnøkkelen var borte. En total krise. Da var det bare å brette opp ermene. Mens hun var hos frisøren, fikk vi flyttet abonnementet over til Telenor. Så ringte jeg banken, ordnet bank-ID, tok kontakt med naboen og fikk ordnet husnøkkel. I tillegg åpnet vi et midlertidig nummer, som hun kunne bruke i jula. Hun ble strålende fornøyd. Jeg tror jeg reddet julen hennes. Slike episoder, der jeg virkelig er til hjelp, er veldig givende for meg.

 

Omsetningsrekord på åpningsdagen

Butikken åpnet 17. oktober i fjor og siden har alt gått veldig fint.

– Vi startet med et smell og satte ny omsetningsrekord i Telenor-butikkenes lanseringshistorie. Det syntes vi var kjempegøy, smiler han.

– Det er også slik at når du jobber i Telenor, og går med den merkevaren på brystet, føler du på et visst ansvar.

 

Tidlig interesse

– Jeg heiv meg alltid først på når det kom ny teknologi.

Daniel begynte i Telenor Sarpsborg som ringevikar, men fikk raskt ansvaret for hele butikken. Der ble han en superselger og så fikk han sjansen i Moss.

– Jeg er en sånn type som folk ringer til, hvis de lurer på noe. Jeg sier aldri nei. Som regel har jeg svar på det meste, hvis ikke finner jeg ut av det. På den måten får jeg lært opp meg selv, og lært opp andre samtidig.

 

Gratis sjekk av mobilen

Alle som ønsker det, kan få en gratis helsesjekk av mobilen sin på Rygge Storsenter.

– En slik sjekk tar rundt 10 minutter. Vi er ekstremt gode på sikkerhet, telefoner, datateknologi og persondata. Teknologien er stadig i utvikling, så jeg og mitt team gjør jo alt for å være i forkant. Vi skal kunne hjelpe de som trenger det i gang med mobil, nett, PC, diverse tjenester og alt mulig i den teknologiske verdenen, sier han før han kommer med en siste oppfordring:– Har du gamle telefoner i skuffen, bytt dem inn her og få penger rett på kontoen.

Daniel løser raskt et dataproblem for en kunde.